Verpakkingen

Verpakkingen

Optimaal verpakt

Een verpakking is vaak het eerste dat een consyument ziet en bepaalt in hoge mate de aantrekkelijkheid van een product, maar de rol gaat veel verder. Verpakkingen zijn nodig voor de bescherming en het vervoer van producten. Daarnaast zijn ze essentieel voor het behoud van smaak en kwaliteit, informeren ze consumenten en helpen ze voedselverspilling te voorkomen.

Tegelijkertijd willen we het gebruik van verpakkingsmateriaal zo veel mogelijk verduurzamen. Daarbij zoeken we naar een zorgvuldige balans tussen bescherming, materiaalgebruik, portiegrootte, kosten en milieubelasting. Die afweging maken we al vanaf het ontwerp, waarbij we de circulariteitsprincipes van de R-ladder toepassen – met nadruk op de strategieën rethink, reduce en recycle. 

2985

Slimmer materiaalgebruik

We zijn kritisch op ons materiaalgebruik en werken toe naar een zo hoog mogelijk aandeel monomateriaal (verpakkingen die uit één materiaalsoort bestaan en daardoor beter te recyclen zijn). In de afgelopen jaren hebben we al belangrijke stappen gezet: we hebben het verpakkingsvolume verminderd, materiaalsoorten vereenvoudigd en het aantal teruggebracht. 

De meest voor de hand liggende aanpassingen zijn al doorgevoerd. Zo hebben wij:

  • De hoeveelheid kunststofverpakkingsmateriaal met 10% per verpakking verminderd bij onze chocolade kruidnoten. De inhoud blijft voor de consument hetzelfde, maar de verpakking is lichter.
  • De kunststof bakjes van onze koekjes en kerstkoekjes aangepast door het zwarte, nauwelijks te recyclen, kunststof te vervangen door materiaal dat wel geschikt is voor recycling. 
  • Crackersverpakkingen verkleind, wat een reductie van 19% aan karton per verpakking oplevert.
2986

Gemak en Duurzaamheid

We eten steeds vaker op verschillende momenten van de dag, onderweg of buitenshuis. We ontbijten in de trein, snacken achter ons bureau en nemen een cracker of reep mee in onze sporttas. Gemak speelt in toenemende mate een rol in hoe we eten en hoe we verpakkingen gebruiken.

De behoefte aan gemak, variatie en individualisering zorgt voor een groei van portieverpakkingen en andere on-the-go oplossingen – die kleinere portiegroottes hanteren. Gemak en duurzaamheid lijken daarbij tegenover elkaar te staan: wat handig is voor de consument vraagt mogelijk meer materiaal, kan recycling lastiger maken en leiden tot extra (zwerf)afval. Maar het beeld is niet zwart-wit. Portieverpakkingen kunnen juist voedselverspilling helpen en kleinere porties stimuleren -wat ook gezondheidsvoordelen oplevert. 

Onze uitdaging is om verpakkingen zo te ontwerpen dat gemak en duurzaamheid samengaan. Dat betekent: zo min mogelijk materiaal, goed recyclebaar en afgestemd op de behoefte van de consument.

Onze ambitie is om smaakvolle en kwalitatief hoogwaardige producten goed te beschermen, met minimale verspilling tegen een zo laag mogelijke milieu-impact.