Tijdlijn

Over Bolletje

Tijdlijn

1867

Oprichting A.A. Ter Beek B.V.

Het begint in 1867. Dan koopt Albertus Antonius ter Beek voor zijn zoon een bakkerij met winkel aan de Grotestraat Zuid in Almelo. Zoon Gerardus Johannes is dan 24 en net getrouwd. Hij bakt er iets goeds van: rond 1900 heeft Gerard ter Beek al dertien personeelsleden. Modern is hij ook, want hij werkt in die tijd al met een elektrische roggedeegmachine.

Oprichting A.A. Ter Beek B.V.

1927

Overname door Albertus A. ter Beek

Zoon Bernard is een echte ondernemer. Hij gaat de boer op om beschuit aan bakkers te verkopen. Aan kruideniers werd toen nog niet geleverd. Rond 1927 is Bernard ter Beek de baas. Die reed per bakfiets van Almelo naar Deventer als hij vond dat het nodig was. Ja, hard werken was en is een echte Bolletje-traditie…

Overname door Albertus A. ter Beek
Overname door Albertus A. ter Beek

1938

Beschuit met muisjes

Beschuit met muisjes. Is er iets herkenbaarder en traditioneler in Nederland? Bij een jongetje doen we blauwe muisjes en bij een meisje roze. Wist u dat ‘muisjes’ de afgekorte vorm is van… muizekeuteltjes? Niet zo’n smakelijke gedachte, maar gelukkig gaat het niet om echte keuteltjes. Het zijn gesuikerde anijskorreltjes. Ze bestaan sinds 1872.

Beschuit met muisjes

1940

De oorlogsjaren

In de jaren voor de oorlog ging het goed met de bakkerij. Er werd keihard gewerkt en de kwaliteit was uitstekend. Gerard ter Beek wist precies waarom dat nodig was: ‘Kwalitatief zaten we toen al bij de top, want kwaliteit ging mij en mijn broers voor alles. Als je de beste waar levert, komen de klanten vanzelf bij je terug.’ Moeder Ter Beek droeg haar steentje bij en stelde voor dat haar vijf zonen allemaal in de bakkerij zouden gaan werken. Moeders wil was wet…

De oorlogsjaren

1944

Het laatste oorlogsjaar

In de oorlogsjaren maken ze beschuit, brood en banket. De broers zetten groot in op de beschuitproductie door te gaan werken met een elektrische oven en een automatische baklijn met een transportband. Maar ja, de grondstoffen werden steeds schaarser tijdens de oorlog. Toch kregen de Ter Beeks voldoende rantsoenen vetten en suikers. Dat kwam doordat ze voor de oorlog al grote hoeveelheden geleverd hadden, vooral aan ziekenhuizen. De Duitsers baseerden daarop het rantsoen. Vanaf 1944 kon er nauwelijks meer beschuit gebakken worden omdat levering aan de bakkers niet meer mogelijk was. De nieuwe beschuitbaklijn stond stil. Brood en banket kon nog wel gemaakt worden – met het nodige kunst- en vliegwerk.

1954

Een eigen merk

In 1954 werd er besloten om in heel Nederland beschuit onder een eigen merknaam te gaan leveren aan de bakkers. Voorheen verkochten de bakkers altijd beschuit onder hun eigen merknaam. Meneer Gerard en meneer Jan wilden geen honderd en een verschillende merknamen meer; er moest één beschuitmerk komen met een eigen gezicht en logo. Er werd onderzoek gedaan naar wat er nu zo speciaal was aan de beschuit van Bolletje. De beschuiten van Bolletje bleken brosser te zijn dan andere beschuiten, omdat er meer eieren in zaten. Daarom werd in eerste instantie de merknaam Ter Beek’s Eierbeschuit bedacht. Maar de bakkers aan wie de familie Ter Beek leverde, waren met deze merknaam niet erg in hun nopjes. De naam Bolletje was beter. 

Een eigen merk

1959

Marktleider Bolletje

Bij een nieuwe naam hoorde een nieuwe mascotte en Marten Toonder tekende in Amsterdam het bakkertje, dat ook op de eerste beschuitbussen van Bolletje kwam te staan. Het reclamebureau van M. Luiten, De Zuil, werd in de arm genomen. Er werden grappige, brutale reclames gemaakt die veel stof deden opwaaien. Een nieuw merk was geboren; iedereen wilde Bolletje. Het beleid van Bolletje, gericht op kwaliteit, efficiency en reclame, was succesvol en Bolletje werd in 1959 marktleider. Ondertussen vonden er grote veranderingen plaats in de samenleving; de supermarkt kwam op. De mensen kochten niet meer bij de bakkers, maar liever bij de supermarkt.

Marktleider Bolletje

1970

Start overname andere bedrijven

In de jaren zeventig stond de vierde generatie Ter Beek aan het roer van het familiebedrijf. De zoon van Gerard, Albertus Antonius (roepnaam Bertus) ter Beek zorgde ervoor dat er nog meer nieuwe producten aan het assortiment werden toegevoegd. Dit deed hij door andere bedrijven over te nemen. Het begon met de overname van Bachman Bakeries in 1970. Daarna volgden Van Ark’s bakkerijen te Heerde in 1975, Witteveen Roggebroodfabriek in 1977 en Tumro uit Roermond in 1980, waar Brabants en Limburgs roggebrood werd geproduceerd. In 1983 werd Smarius met het merk Varopa overgenomen, in 1984 Meursing uit Amersfoort en in 1994 Kelderman uit Naarden. Schriek’s Koekfabriek en Rienk’s Koekbakkerij werden beide in 1999 overgenomen en als laatste kwam Jaffa Bakkerijen uit Amsterdam er in 2000 bij. 

De overgenomen bedrijven werden in de loop der jaren overgeplaatst naar Bolletje vestigingen in Almelo, Heerde en Amsterdam. Door de overnames kwamen er heel wat meer mensen bij Bolletje te werken. Het personeelsaantal steeg explosief tot ruim vierhonderd werknemers. Met de overname van deze bakkerijen werden er ook producten overgenomen die Bolletje zelf nog niet maakte. Daardoor kwamen er allerlei nieuwe producten bij in het assortiment van Bolletje, zoals pitabroodjes, koekjes en biscuitjes. Hierdoor ontstonden er vijf productsegmenten: broodvervangers, broodspecialiteiten, biscuit/koekjes, zoutjes en seizoensproducten. Bolletje maakt daarnaast ook broodbeleg.

Start overname andere bedrijven

1992

Bolletje 125 jaar!

In 1992 bestond Bolletje honderdvijfentwintig jaar. Ter gelegenheid van deze heuglijke gebeurtenis werd het pand aan de Grotestraat-Zuid waar het allemaal begon in ere hersteld. Bertus ter Beek wilde daar in eerste instantie beschuit en roggebrood gaan verkopen, maar hier was zijn vrouw het niet helemaal mee eens. “Dan kun je de deur wel sluiten”, aldus Willy ter Beek. Zij maakte van de Bolletje Winkel & Koffieschenkerij Anno 1867 een museum en een winkel.

Bolletje 125 jaar!

2003

Beschuit met 'oranje' muisjes

Als er een konings- of prinsessenkind geboren wordt, doen we oranje muisjes op onze beschuit. Prachtige, verbroederende tradities die een volk tot een volk maken. Zo ging het al toen prinses Beatrix geboren werd op 31 januari 1938. Heel Nederland at beschuit met oranje muisjes. Haar kleinkind prinses Amalia werd geboren op 7 december 2003. Bolletje vond het natuurlijk net zo leuk als de rest van Nederland, dus maakten we een megagrote rol beschuit. Die stopten we vol met rollen Bolletje Beschuit. We overhandigden hem persoonlijk aan de wachtposten bij de poort van Landgoed De Horsten in Wassenaar, waar het prinsesje der Nederlanden woont, het eerste kind van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Het NOS-journaal was erbij en bracht verslag uit. Echte Nederlandse tradities die onlosmakelijk verbonden zijn aan zoiets feestelijks als de geboorte van een nieuw prinsesje!

Beschuit met 'oranje' muisjes

2010

Introductie Crackers en Boeren Beschuit

De toenemende trend van speciale en ambachtelijke ontbijtproducten leidde tot de introductie van Boeren beschuit in 2010. Tegelijkertijd zagen de bakkers van Bolletje dat er meer vraag was naar crackers omdat deze verantwoord zijn en gemakkelijk te gebruiken op elk moment van de dag. Zo creëerde Bolletje een cracker die niet is gebakken op de zoete biscuitbasis, maar op een bloembasis. In 2010 introduceerde Bolletje 3 smaakvarianten van de Bakkers Crackers. Inmiddels zijn crackers niet meer weg te denken in het eetpatroon van de Nederlanders en het assortiment van Bolletje!

Introductie Crackers en Boeren Beschuit

2012

Introductie Oerknäck

Net als bij beschuit zag Bolletje ook bij knäckebröd de behoefte van de consument aan meer ambachtelijke, rijk gevulde crackers. Zo kwam Bolletje met een geheel nieuw concept.

In 2012 kwam de introductie van de Oerknäck. Oerknäck is donker rijk bestrooid knäckebröd dat extra voedzaam is en vol van smaak.

Introductie Oerknäck

2013

Overname Borggreve

In 2013 heeft het Duitse bedrijf Borggreve in Neuenhaus Bolletje overgenomen. Voor de medewerkers van Bolletje veranderde er niets, de merknaam bleef gehandhaafd en Borggreve bleef voor Bolletje een nadrukkelijke A-merkstrategie voeren. De twee bedrijven groeien samen verder in de Nederlandse en de Duitse markt.

2014

Introductie Goed Bezig!

Bolletje introduceert in 2014 de tussendoorrepen Goed Bezig! Een range van bakkerstussendoortjes met een basis vanuit granen, zaden en pitten. Een heerlijk verantwoord tussendoortje. De graanrepen van Goed Bezig! zijn 100% natuurlijk én 100% lekker.

Bekijk de producten
Introductie Goed Bezig!

2015

Merk van het jaar

De focus op Ontbijt is een goede keuze geweest voor Bolletje. Bolletje wordt in 2015 door de Nederlandse supermarktklant namelijk verkozen tot Merk van het Jaar! Hoera! Bolletje scoorde het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Merk van het jaar

2017

Bolletje bestaat 150 jaar

Bolletje bestaat in 150 jaar! Om dit te vieren organiseert Bolletje voor zijn consumenten en werknemers verschillende acties en activiteiten. Hierbij kunnen picknicktafels, ontbijtjes en overnachtingen worden gewonnen. Eén actie hiervan is Bed & Bolletje waarbij consumenten in de Bolletje camper mogen slapen en ’s ochtends worden verrast met een heerlijk ontbijtje. Het bestaan van 150 jaar Bolletje is een mijlpaal waar we trots op zijn!

Bolletje bestaat 150 jaar

2017

Introductie Ontbijtgranen en Lichte Crackers

Steeds meer Nederlanders ontbijten met yoghurt en ontbijtgranen. Het valt Bolletje op dat de beschikbare producten in de markt vaak veel suiker bevatten of niet zo lekker zijn. Met Krokante Ontbijtgranen komen de bakkers van Bolletje met een product dat wel knapperig is en goed van smaak, maar niet zo veel suiker bevat. Bolletje introduceert als hét bakkersmerk van Nederland een uniek concept ontbijtgranen. Want de dag beginnen met volle energie is wat de bakkers van Bolletje je willen geven. Onze ontbijtgranen maken de ochtend toch net een tikkie leuker. Ze zijn gemaakt van de beste en lekkerste ingrediënten uit de natuur.

Introductie Ontbijtgranen en Lichte Crackers

2020

Start van de Ontbijtmakers

In 2020 heeft Bolletje het online platform de Ontbijtmakers opgestart in samenwerking met een aantal andere ontbijtmerken. Hiermee proberen ze aan de hand van recepten en blogs de consumenten te helpen om verantwoord te ontbijten.

Bekijk de website
Start van de Ontbijtmakers

2021

Introductie Groentecrackers

Consumenten kiezen steeds vaker om verantwoord te eten, maar het moet wel lekker zijn. Daarom bedachten de bakkers van Bolletje Groentecrackers. Het was voor de bakkers een hele leuke en spannende uitdaging om crackers te bakken met groente… en met resultaat! De crackers bestaan voor 50% uit groente, bevatten 30% minder koolhydraten en zitten boordevol vezels en eiwitten. Maar belangrijker, ze zijn ook nog eens verrassend lekker.

Introductie Groentecrackers