Verantwoord eten

Vezels

Vezels

Vezels zijn een onderdeel van verantwoorde voeding.

Ze zijn belangrijk voor een goede spijsvertering en darmwerking en hebben bovendien ook nog andere positieve gezondheidseffecten.

De vezelmeter

Onze bakkers vinden het belangrijk dat je makkelijk verantwoorde voedingskeuzes kunt maken, hierbij bieden we graag de helpende hand.

Daarom hebben de bakkers nu op bijna alle Bolletje producten een “vezelmeter” geplaatst. Dankzij de vezelmeter kun je eenvoudig zien hoeveel vezels het product bevat en dus bewuste keuzes maken. Hoe meer aren van de vezelmeter zijn ingekleurd, hoe meer vezels het product bevat.

Zie hieronder de vezelmeter in en hoe je deze kan interpreteren!

Bekijk ons assortiment
2380

Verschillende typen vezels

Plantaardige producten zoals groente, fruit, aardappelen, volkorenproducten, ontbijtgranen, peulvruchten en noten bevatten veel vezels.

Er zijn verschillende typen vezels met hun eigen gezondheidseffecten in het menselijk lichaam. Daarom is het belangrijk te variëren met je voeding en vezels uit verschillende typen voedingsmiddelen binnen te krijgen.

Verschillende typen vezels

Fermenteerbare vezels

Op basis van de fermenteerbaarheid van de vezels worden deze ingedeeld in twee verschillende groepen. De meeste vezelrijke voedingsmiddelen bevatten beide varianten vezels in wisselende verhoudingen.

Ten eerste zijn er de fermenteerbare vezels, deze worden in de dikke darm afgebroken en vormen dan de voeding voor de goede bacteriën in onze darmen.

Producten met fermenteerbare vezels zijn onder andere ontbijtgranen, volkoren beschuiten, crackers en knäckebröd, haver, bonen en bananen.

Fermenteerbare vezels

Niet-fermenteerbare vezels

De niet-fermenteerbare voedingsvezels worden niet in onze darmen afgebroken. Deze vezels bevorderen daarentegen de beweeglijkheid van onze darmen en vergroten het volume van de darminhoud. Dit komt doordat ze vocht vasthouden waardoor ze het volume van onze ontlasting vergroten. Hierdoor hebben we langer een verzadigd gevoel na het eten. Ook zorgen deze vezels voor een goede stoelgang.

Niet-fermenteerbare vezels komen voor in bijvoorbeeld tarwezemelen, groenten, appel, kool, graanproducten, erwten en bonen.

Niet-fermenteerbare vezels
Meer weten?

Meer weten?

Wil je meer weten over vezels en het belang hiervan? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum of de Maag Lever Darm Stichting.