Voeden en verbinden

Voeden en verbinden


Als bakker zijn we een vast onderdeel van het dagelijks leven van miljoenen mensen. Daarom voelen we een verantwoordelijkheid om producten te maken die niet alleen lekker zijn maar ook voedzaam en betaalbaar. Om dat te bereiken laten we ons bij de ontwikkeling van ons assortiment leiden door de Richtlijnen Gezonde Voeding van het Voedingscentrum. Naast de bekende Schijf van Vijf maakt het Voedingscentrum onderscheid tussen zogenoemde dagkeuzes en weekkeuzes. Dit zijn producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Dagkeuzes passen in kleine hoeveelheden binnen een gezond voedingspatroon en kunnen dagelijks worden gegeten. Weekkeuzes kun je beter beperken tot drie keer per week, omdat ze minder bijdragen aan gezonde voeding. 

In 2O24 viel 6O% van onze producten binnen de Schijf van Vijf of dagkeuze, terwijl 4O% tot de weekkeuze behoorde.


Nutri-Score

Naast de Schijf van Vijf hanteren we de Nutri-Score. Deze score geeft onze producten een helder, kleur gecodeerd label op basis van hun voedingswaarde. Bolletje heeft direct bij de start het logo omarmd en vermeld op haar verpakkingen. In 2024 zijn ook de laatste producten voorzien van dit label. Zo zien consumenten in één oogopslag welke producten binnen een productgroep de beste voedingswaarden hebben.

In 2O24 had 66% van onze producten een Nutri-Score A of B.

2968

Iris, Product Manager

“Bij Bolletje verbeteren we al jaren onze producten, vaak zonder dat de consument het merkt. Zo bevatten onze Goed Bezig repen 40% minder suiker dan bij introductie 10 jaar geleden. Verder verlaagden we het zoutgehalte in roggebrood en knäckebröd stapsgewijs, zodat consumenten kunnen wennen. Ook onze ontbijtgranen zitten al vanaf introductie heel laag in suiker en we ontwikkelen steeds meer producten die nadrukkelijk aansluiten bij de Schijf van Vijf.”

Een voedzamer 2030

 

De afgelopen jaren hebben we onze recepturen stap voor stap verbeterd. Zo houden we het suiker- en zoutgehalte in onze ontbijtproducten en tussendoortjes zo laag mogelijk, maken we onze Bolletje volkorenproducten honderd procent volkoren en voegen we zoveel mogelijk voedingsvezels toe aan onze producten. Deze lijn zetten we de komende jaren onverminderd door. Richting 2030 blijven we investeren in producten die rijk zijn aan vezels, eiwitten en andere essentiële voedingsstoffen, met zo min mogelijk toevoegingen en bewerkte ingrediënten.


Assortimentsbijdrage Bolletje producten3

 

Bijdrage 2024

Doel 2027

Doel 2030

Zo voedzaam mogelijk

60%

70%

80%

Waarvan Schijf van Vijf

23%

30%

40%

Waarvan Dagkeuze

37%

40%

40%

Bewust genieten (weekkeuze)

40%

30%

20%

Nutri-Score (A+B)

66%

73%

80%

 

De bijdrage van ons assortiment in 2024 aan de Richtlijnen Goede Voeding (Schijf van Vijf) vormt het startpunt voor onze ambitie om het aandeel voedzame producten verder te vergroten. In 2030 moet minimaal 80% van ons assortiment tot de categorie ‘zo voedzaam mogelijk’ behoren. Daarbij groeit het aandeel producten dat voldoet aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf van 23% in 2024 naar 40% in 2030.

Het aandeel dagkeuzes groeit van 37% naar 40%, terwijl het aandeel weekkeuzes daalt van 40% naar 20%. Daarnaast werken we aan een verdere verbetering van de Nutri-Scores binnen ons assortiment. Door kritisch te kijken naar de samenstelling en de voedingswaarden van onze producten hebben we al flinke stappen gezet. In 2030 willen we dat ten minste 80% van ons assortiment Nutri-Score A of B heeft.

3006

Onze aanpak

Om dit te bereiken zullen tot 2030 verschillende stappen worden gezet. Stap 1 is het verbeteren van (de recepturen van) bestaande producten met aandacht voor de portiegrootte. Stap 2 is de introductie van nieuwe producten die passen binnen de Schijf van Vijf of vallen onder de categorie dagkeuzes. Stap 3 is het uitfaseren van weekkeuzeproducten zonder relevante rol binnen ons assortiment.


Communicatie

Ook onze communicatie passen we aan. Op de verpakking en online lichten we de eigenschappen van onze producten toe (voedzaam versus genieten) en in promoties leggen we de nadruk op ons voedzame assortiment. De vezelmeter maakt in één oogopslag duidelijk hoeveel vezels elk product bevat – hoe meer ingekleurde aren, hoe meer vezels. Ook ons vegan-logo vermelden we duidelijk op de verpakking, zodat consumenten direct zien welke producten plantaardig zijn. Via een QR-code laten onze bakkers het bakproces van dichtbij zien en vertellen ze hoe onze producten worden gemaakt. Daarnaast gaan we actief in gesprek met retailpartners en geven we advies over de schapindeling, met als doel om voedzame producten zoveel mogelijk in het hart van het schap te plaatsen.

De bakker die verbindt

De bakker die verbindt

Al generaties lang brengt Bolletje mensen samen bij momenten die ertoe doen: van het beschuitje met muisjes bij de geboorte tot de gezelligheid van kruidnoten op Sinterklaasavond. Aan de keukentafel, in lunchtrommels, bij feestdagen en alles daartussenin: Bolletje hoort bij de kleine én grote momenten van het leven.

 

Dichter bij elkaar

In een tijd waarin contacten steeds vluchtiger worden, vinden wij het belangrijk om ruimte te creëren voor echte verbinding – binnen het gezin, tussen generaties en in de maatschappij. Zo stond onze kruidnotencampagne – de Bolletje Kruidnotengames - dit jaar in het teken van bordspelletjes, met een knipoog naar minder schermtijd en meer samenzijn. We brachten gezinnen, vrienden en andere liefhebbers weer aan tafel voor een spelletje – tijdens pakjesavond én in de voorpret ernaartoe.

2773

Meer verbinding in 2030

‘Bakker Daan’ die voor iedereen en elk moment een lekker product bakt, is inmiddels een vertrouwd gezicht in onze campagnes. Zo laat hij in de ‘Altijd lekker zo’n Bolletje Cracker’- campagne de veelzijdigheid van ons assortiment zien – van de Low Carb & Proteïne Cracker voor de consument die bewust wil genieten tot de Ciabatta Cracker voor de consument die houdt van verrassende variatie voor onderweg. Hiermee benadrukken we de diversiteit in mensen en hun behoeftes. De komende jaren willen we onze maatschappelijke rol verder versterken. Niet alleen met producten en campagnes, maar ook met initiatieven die mensen bij elkaar brengen. In een wereld die steeds sneller en individueler wordt en waarin de verdeeldheid groeit, voelen veel mensen zich eenzamer of minder gezien. Juist dan willen wij als bakkersmerk bijdragen aan momenten van samenzijn. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog in ontwikkeling. We zijn hierover in gesprek met maatschappelijke partners en retailklanten, want deze stap kunnen we alleen samen zetten.

3002