De belangrijkste Bolletje
momenten op een rij!

- 1992 -

125 jaar Bolletje

125 jaar Bolletje

In 1992 bestond Bolletje 125 jaar. Groot feest! De oude bakkerij waar het allemaal begon, knapten we in dat jaar op. We toverden hem om tot de ‘Bolletje Winkel & Koffieschenkerij Anno 1867’. Aan de Grotestraat-Zuid 182 in Almelo kunt u ons geboortehuis vinden. Het is nu een bakkerijmuseum waarin de sfeer van toen herleeft. U bent van harte welkom voor een rondleiding of voor koffie met een heerlijk product van Bolletje! We zijn open van 10.00 tot 17.30 uur (di-vr) en zaterdags van 10.00-17.00 uur. Voor een rondleiding wel graag even van te voren afspreken (0546-815911).

- 1992 -

Dat vindt meneer Bolletje niet leuk!

Dat vindt meneer Bolletje niet leuk!

De stem van Aart Staartjes (meneer Aart uit Sesamstraat) klinkt bij de reclamebeelden van een prachtig, golvend tarweveld. ‘Ze willen veel bij Bolletje,’zegt meneer Aart. ‘Ze zijn dus altijd dus op zoek naar de beste tarwe voor in de beschuit.’ Tegelijkertijd zien we een heel grote beschuit door het tarweveld rijden. ‘Maar,’ zegt Aart, ‘dus ook voor de koekjes dus. Dat wil nog wel eens botsen… Dus.’ Direct daarna botsen twee Bolletje-busjes tegen elkaar. Eén met een heel grote beschuit op het dak, één met een groot koekje op het dak. De Bolletje-chauffeurs krijgen daarna een beetje ruzie. ‘Nou heb ik nog wel zoooo’n groooote beskuit op ’t dak, en dan zie je me nog niet! Dat vindt meneer Bolletje niet leuk hoooor!’ Als in een Laurel & Hardy-filmpje achtervolgt de een de ander.

https://www.youtube.com/watch?v=FYhLt8MfPVM

Op het eerste oog is het een heel simpel tv-spotje. Maar schijn bedriegt. Het spotje komt sympathiek, geestig en doeltreffend over. De inhoud is glashelder en de vorm ook. Tja, zo is Bolletje. Dus…

- 1993 -

Trainingskamp

Trainingskamp

Droge humor kenmerkt veel van Bolletjes reclamespotjes. Vaak spelen er nationale helden in mee. In 1993 waren de schaatsers Rintje Ritsma en Falko Zandstra op het toppunt van hun roem. Zandstra werd dat jaar wereldkampioen en Ritsma in de jaren daarna maar liefst vier keer. Waar denk je aan bij zulke sporthelden? IJs, bovenmenselijke krachtsinspanningen, afzien… En juist dat liet het spotje van Bolletje nou net niet zien.

Aan de rand van azuurblauw zwemwater liggen de topschaatsers op hun rug in de stralende zon. We horen de stem van Rintje: ‘Toen de firma Bolletje ons vroeg wat wij wilden, zeiden wij: doe ons maar een trainingskamp. Op een leuk plekkie, brood van Bolletje mee, want schaatsers zijn natuurlijk dol op plakken…’ Ondertussen zien we schaatser Jeroen Straathof door het zwembad drijven op een luchtbedje. Bolletje-ijsmuts op, zwembroek aan, hoge noren onder. De knappe schaatsster Sandra Voetelink laat zich ondertussen in bikini masseren. Aan het slot horen en zien we Falko Zandstra in zijn zwembroek. Hij roert voorzichtig met zijn schaats in het water en zegt nuchter: ‘Toen Bolletje ons vroeg: hoe zit dat, wordt er nog geschaatst, zeiden wij: ‘Moet het toch eerst gaan vriezen!

https://www.youtube.com/watch?v=-EPKcc549gI

- 1994 -

Weet je wat ik wil?!

Weet je wat ik wil?!

In 1994 maakten we opvallende reclame voor Bolletje Opzetbiskwie en Muntbiskwie. In acht verschillende spotjes komen acht kinderen in beeld. Ze kijken in de camera en vertellen zelfbewust wat ze willen. Ja, nog steeds klinkt op de achtergrond onze kreet ‘Ik wil Bolletje!’ mee, zelfs in de modernste reclames…

https://www.youtube.com/watch?v=RTZz4Wjk7D8

De een wil op berenjacht… en dan in de beren bijten waar de Opzetbiskwie van gemaakt is. De ander wil ‘heel veel geld, wel tien meloenen’ en hij hapt in de Muntbiskwie. De teksten zijn gedurfd en ogenschijnlijk hard. ‘Ik wil mijn oma een kopje kleiner maken. Ze is toch mank!’ (Opzetbiskwie in de vorm van een oma). ‘Ik wil mijn konijn opeten. Maar niet met kerstmis, nee, nú!’ (Opzetbiskwie in de vorm van een konijn). ‘Ik wil de meester in zijn bil bijten. Heel hard!’ (Opzetbiskwie in de vorm van een schoolmeester).

https://www.youtube.com/watch?v=WBXAcrFgBR4

https://www.youtube.com/watch?v=uS9ri7qwhug

Het is erg vermakelijk om te horen dat voor bijna alle kinderen het woord Opzetbiskwie blijkbaar onuitspreekbaar is: ‘Ik wil Bolletje Opschuifkwikskie!

- 1995 -

Kleine beschuit

Kleine beschuit

Mensen raken heel erg verknocht aan producten die vertrouwd zijn: het merk, de smaak, de geur, maar ook het formaat. Hoe groot of hoe klein kun je het vertrouwde beschuitje maken? In 1995 introduceerde Bolletje iets nieuws: Kleine Beschuit. Het tv-spotje toonde in niet meer dan 25 seconden waar het om ging: Bolletje bracht een kleiner formaat beschuitje op de markt.

We zien een heel grote tafel, een heel grote stoel en een groot jongetje met één heel grote tand. ‘Ik wil Bolletje!’ roept hij en probeert het beschuitje te pakken. Daarna horen we oma: ‘O, wat is mijn kleine jongen groot geworden!‘Nee, oma,’ moppert het jongetje, ‘ik ben niet groter geworden. Bolletje heeft kleine beschuit!‘Nou, je hebt anders wel een grotere kop gekregen.’ stelt grootmoeder daarna nuchter vast…

https://www.youtube.com/watch?v=QHpa8bM-PuU

Dat was in 1995. Helaas bakt Bolletje tegenwoordig geen kleine beschuiten meer. Er waren te weinig mensen die dit product kochten. Daarom besloten we enkele jaren geleden om te stoppen met het bakken van kleine beschuiten. Bolletje houdt het nu weer bij het oude, vertrouwde maatje. Wel hebben we een mogelijk alternatief voor dit product: onze Knapperbeschuitjes…

- 1997 -

Schuddebuikjes

Schuddebuikjes

Bolletje maakt al jaren lekkere dingen speciaal voor kinderen van 3 tot 9 jaar. In 1997 kwamen de Schuddebuikjes op de markt. Het was een nieuw broodbeleg: piepkleine koekjes in een vrolijk pak met een clown erop. Het dopje is een afdraaibare clownsneus. Uit de neus strooien kinderen ze zo op hun boterham. In het bijbehorende reclamefilmpje zien we een zeer zelfverzekerd jongetje met een carnavalsbuikje voor. ‘Ik wil geen domme, dikke, grotemannenbuik!’, roept hij. ‘Ik wil Schuddebuikjes!’. Hij gooit het plastic buikje aan de kant en strooit schuddend van het lachen zijn boterhammetje vol Schuddebuikjes. Bolletje bracht ze in de smaken vanille en speculaas op de markt. Dat was en dat is nog eens wat anders dan hagelslag of muisjes!

- 2002 -

Slagzin van de 20e eeuw

Slagzin van de 20e eeuw

Ik wil Bolletje! Dit vonden de kenners de beste Nederlandse slagzin van de 20e eeuw. Geweldig vinden wij dat!

De naam Bolletje slaat op de kleine deegbolletjes waar wij onze beschuit van bakken. Met die nieuwe naam gingen directeuren meneer Gerard en meneer Jan in 1954 naar een reclamebureau in Enschede. Daar bedachten ze ‘Ik wil Bolletje’. Met fantastisch resultaat. Want 96% van de Nederlanders kent het merk Bolletje, zo blijkt uit onderzoek!

- 2002 -

Inkeping

Inkeping

Wie kent het niet: je wilt een beschuit uit de rol halen, je bent nog niet helemaal wakker, je wurmt onhandig en… je heerlijke ochtendbeschuitje breekt in tweeën. Daar moest toch iets op te vinden zijn, dachten we bij Bolletje. En zo bedachten we in 2002 de handige inkeping. In elke beschuit kwam een uitsparinkje waar je je vinger in steekt. En nu kan zelfs de meest onuitgeslapen ontbijter zijn beschuitje onbeschadigd tevoorschijn toveren. De paperclip, Post-It, de inkeping: de beste uitvindingen zijn vaak de simpelste!

- 2008 -

Sonja Bakker en Dick Advocaat

Sonja Bakker en Dick Advocaat

Dieetgoeroe Sonja Bakker en voetbaltrainer Dick Advocaat waren erg populair in 2008. Bakkers boeken met adviezen om af te vallen stonden tijdenlang bovenaan in de bestsellerlijsten. Iedereen in Nederland was aan het Sonjabakkeren of overwoog om het te gaan doen.

https://www.youtube.com/watch?v=oAn-HsJYkDY

Met die enorme hype speelde Bolletje in een serie van maar liefst 26 tv-spotjes. Daarin prees ‘Sonja, bakker bij Bolletje’ de gezonde en caloriearme eigenschappen van Bolletjes Bröd in de melk aan. Ze las haar teksten overduidelijk voor vanaf een tekstbord. Dat deed ze bijzonder klungelig, met als gevolg grappige versprekingen: ‘Eet ‘s ochtends Bolletje Bröd in de melk. Dat scheelt je zo 234 kilo. Eh… calorieën.’

https://www.youtube.com/watch?v=TKuf02SmNxE

Halverwege de serie spotjes met Sonja zien we ‘Dick, advocaat bij Bolletje’ voorbijkomen. Hij maakt uitgebreid excuses: ‘Sorry, we bedoelen echt alleen Sonja van Bolletje, niet iemand anders.’ In de filmpjes daarna krijgt Sonja een naambordje waarop niet meer staat ‘Sonja, bakker bij Bolletje’ maar ‘Sonja, woordvoerder bij Bolletje.’

https://www.youtube.com/watch?v=uxAlKVnfoBI

- 2009 -

Knäckebröd

Knäckebröd

In Zweden eet men maar liefst vier kilo knäckebröd per jaar. Daar komt dit smakelijke product dan ook vandaan. Het woord betekent letterlijk ‘breekbrood’. Vanaf 1960 wordt het in Nederland ook gegeten. In 2009 zijn we bij Bolletje begonnen met het maken van ons eigen knäckebröd. We maken het van tarwebloem, zout en gist. Het deeg rijst drie kwartier, we bakken het tien minuten en laten het daarna drogen. Het knäckebröd komt als een heel grote plak uit de oven. We zagen de reuzenplak in hapklare stukken en verpakken ze.

Bolletje maakt drie soorten, allemaal even bros en luchtig: Volkoren, Goudbros en Sesam. Daarnaast bakken we de Oerknäck varianten Meergranen, Waldkorn en Rijk & Robuust. Hartstikke läcker en een bron van vezels! 

Ik wil Bolletje!

Website by Smaac & The Cre8ion.Lab