De belangrijkste Bolletje
momenten op een rij!

- 1963 -

Gratis chocolade

Gratis chocolade

Als moderne, ondernemende bakker zorgde Bolletje natuurlijk steeds weer voor reclame-acties die de omzet lieten stijgen. Een reclamecampagne uit 1963 zorgde ervoor dat we zelfs voor de rechter moesten verschijnen. In dat jaar gaven we namelijk zegels cadeau bij Eierbeschuit en Bollykoek. Daarmee konden onze klanten sparen voor gratis repen chocolade. Helaas vond de economische controledienst dat dit in strijd was met het cadeaustelsel. Chocolade was voor Bolletje een ‘branche-vreemd’ product, vond men. Dat vond Bolletje helemaal niet, en onze advocaat maakte dat goed duidelijk. Maar het sterkste argument dat de geëiste boete van 251 gulden onterecht was, kwam uit een reclametekst van concurrent Verkade. Wat deden ze namelijk? Bij aankoop van rollen van hun beschuit kreeg je iets cadeau. Een reep chocolade…

- 1964 -

Margootje

Margootje

Bolletje staat altijd met beide benen op de grond als het om reclame gaat. En als je nuchter bent en je ogen en oren open houdt, krijg je prachtige ideeën voor reclame. In 1964 zong de zeer populaire cabaretier Wim Sonneveld (1917-1974) een heel mooi liedje met een tekst van Annie M.G. Schmidt. Het begint zo, met een paar echte ontbijtregels:

Ik zat aan het ontbijt een beschuitje te soppen
Toen zag ik opeens een klein autootje stoppen
Het was een Peugeootje, zo groot, nee, iets groter
Het stond naast mijn theekopje, vlak bij de boter
En ja hor, daar ging het portiertje al open
En kwam een klein vrouwtje naar buiten gekropen
Heel blond in bikini, een beeldig figuurtje
Ze stond op m’n bord en ze vroeg om een vuurtje
Ze zei: ‘Ik heet Margootje’…

Heel Nederland kende Wim Sonneveld, dus heel Nederland kon ‘Margootje’ meezingen. En omdat het liedje begint met het soppen van een beschuitje werd Bolletje uitgenodigd voor de opnames. Op een zondagochtend werd Margootje opgenomen, in de Toonder Studio’s in Nederhorst den Berg. De reclameman die er bij was, herinnert het zich nog precies: ‘Wat een meesterlijk talent zeg! Heel vrij, onbevangen en leuk zong Wim Sonneveld de tekst een paar keer door. De techneuten achter de knoppen zetten de muziek erbij en nog geen uur later was alles klaar. In net zo’n optocht als ze gekomen waren, met vier prachtige limousines, vertrok het gezelschap weer. Wim Sonneveld was de enige die lachte en handen schudde. Het liedje werd een groot succes op de radio.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZWd3BF8T2U

- 1965 -

Blauwe rol

Blauwe rol

Onderzoek in laboratoria wees uit ‘dat de huisvrouw bijzonder veel sympathie heeft’ voor de nieuwe verpakking van onze Eierbeschuit, zo schreef Bolletje in 1965. Uit psychologische tests blijkt dat de nieuwe blauwe verpakking het heel goed zou gaan doen bij de consumenten. U weet dat die voorspelling helemaal uit is gekomen, want nog steeds steken wij onze beschuit in het vertrouwde blauwe jasje.

Bolletje koos voor een andere, eigenzinnige verpakking om zich duidelijker te onderscheiden van andere beschuitmerken. De markt en het consumentengedrag veranderden snel door de opkomst van de supermarkt en de zelfbediening. Het was en het is nodig om een duidelijk eigen gezicht te hebben in de schappen van de winkel. Dat is goed gelukt, mede dankzij het eigenzinnige blauwe jasje om onze Eierbeschuit…

- 1966 -

Breukvrije verpakking

Breukvrije verpakking

In 1966 hadden we groot nieuws bij Bolletje: we leverden de beschuit nu in een breukvrije verpakking. En, heel belangrijk, ze werden nu door een machine ingepakt. Het duurde lang voor het zover was, want een rond en teer product als beschuit is moeilijk machinaal te verpakken. Dat gebeurde dus gewoon met de hand. Tot de Schweizerische Industrie Gesellschaft met zijn nieuwe inpakmachine op de proppen kwam. Bolletje bestelde er direct een paar. Veertig rollen per minuut kon de nieuwe aanwinst inpakken. Het verpakkingsmateriaal was golfkarton en pergamijn. De dubbele wikkel werd meteen gesealed: door warmte gehecht. De nieuwe verpakking met binnenvoering beschermde de beschuit heel doelmatig tegen breken.

Ondertussen gebruikte Bolletje de sterk verbeterde verpakkingsmethode ook om de bakkers in Nederland te mobiliseren. Het is tegenwoordig ondenkbaar, maar er was het begin van de jaren ‘60 stevige concurrentie tussen kruidenierswinkels en bakkers. Bolletje beschouwde zijn beschuit als een echt bakkersproduct. Daarom wilden we de beschuit ook alleen via de bakkers verkopen. In zeer grote advertenties in dagbladen en in alle damesbladen werd er geadverteerd: ‘Bakkers, u hebt nu de beste rol beschuit van Europa. Zorg dat u de beschuitomzet in handen krijgt en … houdt!

Toch kon Bolletje later niet anders dan afstappen van het idee dat de beschuit alleen via de bakker verkocht moest worden. Zoals altijd regelde de markt het zelf: de ‘zelfbedieningswinkel’, later ‘supermarkt’, groeide als kool en kreeg steeds meer marktaandeel ten koste van de zelfstandige bakker. Zo kwam ook Bolletje in de schappen van de supermarkt terecht.

- 1966 -

Vierkante beschuit

Vierkante beschuit

Welke kenmerken heeft een echte beschuit? Bros, bruin, rond? Het zou best eens kunnen dat veel mensen het ronde een typisch kenmerk vinden van een ‘echte’ beschuit. Toch durfde Bolletje het in 1966 aan om beschuit op de markt te brengen die helemaal vierkant leek. De verpakking was namelijk vierkant. Een boel voordelen. Niet meer kruimelen of breken. Alle dertien beschuitjes kon je nu veel makkelijker uit de verpakking krijgen. De winkeliers konden de verpakkingen beter stapelen. ‘Bolletje breekt de sleur met radicale verbetering’ kopten de advertenties. ‘De huisvrouw’ – dat kon je toen nog gewoon zo opschrijven! – kreeg een luchtdichtdeksel gratis bij haar vierkante rol beschuit. Zo kon zij haar beschuitjes veel langer vers houden. Een beschuitbus had ze niet meer nodig. Maar wat gebeurde er? Het werd geen succes. Natuurlijk wilden de mensen Bolletje. Maar dan wel in een verpakking waar je direct aan ziet dat er beschuiten in zitten. Dus is die verpakking rond. Bolletje beschuiten zijn immers bruin, bros en… rond?

- 1967 -

Roggebrood

Roggebrood

Wist je dat Bolletje de enige bakker in Nederland is die roggebrood zonder conserveermiddelen maakt? Dat kan dankzij onze eigen, natuurlijke bakmethode met pasteurisatie. Dat doen we al zo sinds 1967. Van gebroken roggekorrels, tarwemeel, water, zout en melkzuur maken wij drie soorten: Traditioneel Friesch Roggebrood, Fries Roggebrood en Volkoren Roggebrood.
 

- 1970 -

Boer, Bakker, Bolletje

Boer, Bakker, Bolletje

Vanaf 1970 stapte Bolletje geleidelijk af van de slogan ‘Ik wil Bolletje!’ Een nieuw reclamebureau kwam in 1982 met een vrolijk liedje: ‘Boer-Bakker-Bolletje’. Het legde de nadruk op de hoge kwaliteit van het koren. In het Disney-achtige tekenfilmpje zingt het boertje: ‘Kijk, dit is het beste graan wat ik oogsten kan.’ En juist daarvan maakt ons Bolletjebakkertje natuurlijk het beste wat hij bakken kan… Grappig om te horen dat het boertje een onvervalst Gronings accent heeft. Zoud’n de beste boer’n uit het houge noord’n koum’n?
 

- 1975 -

Overname Van Ark's Bakkerijen B.V.

Overname Van Ark's Bakkerijen B.V.

Net als Bolletje was Van Ark’s bakkerijen b.v. in Heerde (bij Zwolle) een echt, degelijk familiebedrijf. In 1975 nam Bolletje Arks over. Ze maakten er vanaf 1920 beschuit en ontbijtkoek en vanaf 1938 ook biscuit en koekjes. Heel mooie producten die Bolletje sinds 1975 ook maakt…

- 1978 -

De Bolletjes komen

De Bolletjes komen

Het getekende bakkertje van Bolletje kent iedereen. Het staat als logo op elk Bolletje-product. Vanaf 1954 gebruikten we bij Bolletje met heel groot succes ook nog andere tekeningen: de cartoons van Volkskrant-striptekenaar Wim Boost. Rond 1978 introduceerde Bolletje kleine stripalbumpjes waarin ‘De Bolletjes’ de hoofdpersoon waren. Elk Bolletje had een eigen karakter en was direct herkenbaar. Klanten kregen de boekjes gratis bij hun beschuit.

De vlot getekende Bolletjesfamilie beleefde gekke avonturen. Het Cactusbolletje trippelt verliefd achter het ballonbolletje aan, het Kauwgombolletje heeft veel last van zijn eigen plakkerigheid, het warrige Wolbolletje ‘houdt niet van jonge poesjes’ en het charmante IJsbolletje sjanst er lustig op los…

De stripboekjes werden fanatiek verzameld.

- 1981 -

Twentsche Beschuit

Twentsche Beschuit

Bolletje maakt verschillende soorten beschuit, waaronder Echte Beschuit, Volkoren Beschuit, Meergranen Beschuit, 10 zaden Beschuit en vanaf 1981 ook de Twentsche Beschuit. Deze laatste variant is wat groter en brosser. Hij wordt gebakken volgens een ambachtelijk recept. Tja, de Twentsche Beschuit past natuurlijk heel erg bij Bolletje: in het Twentse Almelo zijn we begonnen, anderhalve eeuw geleden en nog steeds zit in Almelo onze grootste vestiging…

Medio jaren ‘80 brengt Bolletje de tv-spotjes die steeds eindigen met het bekende liedje over boer, bakker en Bolletje en hoe mooi ze samenwerken. In de spotjes steken de heren De Boer en Bakker elkaar telkens de loef af: wie zorgt er nu het meeste voor dat al die Bolletje-producten zo lekker zijn? Is het de boer of is het de bakker? Die kwestie levert grappige dialoogjes op tussen de heren De Boer en Bakker. Bijvoorbeeld over de originele Twentsche beschuit. Bakker zegt: ‘Dat is toch het mooiste wat je kunt bakken De Boer? In een originele Twentsche oven! Dat zei mijn vader al en mijn vaders vader en…’ De Boer hoort meneer Bakker smakken en zegt: ‘Mijn vader zei altijd: niet met volle mond praten Bakker!’

https://www.youtube.com/watch?v=nyJVP6YWhOI

En ook in 1996 werd er nog een keer een filmpje gemaakt voor de Twentsche beschuiten. Nog steeds worden de beschuiten ‘met de hand’ gemaakt…

https://www.youtube.com/watch?v=ZqCDnzX8zwA

Ik wil Bolletje!

Website by Smaac & The Cre8ion.Lab