De sleutels tot succes

Uitbreiding in de tijd

Met ingang van de zeventiger jaren diende de vierde generatie Ter Beek zich aan. Albertus Antonius ter Beek (geboren in 1944) zette de assortimentsverbreding vanaf de jaren 70 met kracht voort. Het bedrijf werd succesvol uitgebouwd door gerichte overnames van lokale en regionale bakkerijen, wat resulteerde in versterking van de marktpositie.


In 1975 volgde de overname van Arks Bakkerijen BV in Heerde. Deze beslissing werd genomen omdat de overname van Arks niet alleen de beschuitpoot van het bedrijf verder zou versterken, maar met name interessant was vanwege biskwie, koekjes en ontbijtkoek. In dezelfde periode (1978) opende Bolletje in Almelo een nieuwe roggebroodfabriek. En in de loop der jaren volgden kleinere en grotere aankopen, zoals Tumro Roermond, Smarius Tilburg, Meursing Amersfoort en Schriek’s Koekfabriek uit Oosterhout. In 1983 werd het merk Varopa overgenomen.

In 1999 is een samenwerking aangegaan met Banketfabriek Jac. Vegter BV, producent van onder andere de traditionele Vegter’s Rolletjes. Deze rolletjes worden traditioneel gegeten rondom de jaarwisseling, met name in het noorden en oosten van het land. Volgens de traditie worden aan het einde van het jaar Knijpertjes gegeten: platte dunne wafeltjes die tussen ijzers worden gebakken. De vorm geeft aan dat het oude jaar is afgelopen en geen geheimen meer bevat. Traditiegetrouw worden dezelfde wafeltjes in opgerolde vorm gegeten in het begin van het nieuwe jaar, het rolletje symboliseert dan het nog onbekende jaar. Vegter’s Rolletjes kunnen thuis gevuld worden met slagroom, om zo de traditie compleet te maken.


Naast dit samenwerkingsverband met Banketfabriek Jac. Vegter BV zijn de overname van Kelderman Broodspecialiteiten BV in Naarden (onder andere Duits brood) in 1994 en in 2000 de overname van Jaffa Bakkerijen BV in Amsterdam (pitabrood) belangrijke gebeurtenissen in de ontwikkeling van Bolletje.

Van beschuitbakker tot bakker

Een tweede soortgelijke beslissing namen de broers medio zestiger jaren: beschuit alléén zou in de toekomst wel eens onvoldoende kunnen zijn. Daarom besloten ze in 1962 tot samenwerking met het nabijgelegen Bachman Bakeries (zoutjes), gevolgd door de uitbreiding met een roggebroodfabriek in 1967. Inmiddels is Bolletje, na enig vallen en opstaan, al geruime tijd het eerste merk in roggebrood.

Bolletje Beschuit bij bakker en kruidenier verkrijgbaar

Het waren niet de kruideniers maar de bakkers die in die tijd de meeste beschuit verkochten. Beschuit die ze nog zelf bakten. Aangezien het bakken van beschuit voor hen erg arbeidsintensief en lastig was, was het verkopen van beschuit van Bolletje een aantrekkelijk alternatief: beschuit van een uitstekende, echte bakkerskwaliteit voor een redelijke prijs.

De vijf broers Ter Beek zagen echter aankomen dat, ondanks het succes van hun beleid, de supermarkten in de toekomst de bakkers als verkooppunt van beschuit zouden verdringen. Die visie – gekoppeld aan het geloof in eigen kunnen op het gebied van kwaliteit, efficiency en reclame – leidde tot de donderslag in bakkersland dat Bolletje voortaan ook bij de kruidenier verkrijgbaar zou zijn.
Achteraf is het zo simpel, die visie kwam uit: meer dan 90 % van alle beschuit wordt tegenwoordig door de supermarkten verkocht. En méér dan 50 % van alle beschuit wordt nog steeds in Almelo gebakken.

  • De sleutels tot succes
  • De sleutels tot succes
  • De sleutels tot succes
  • De sleutels tot succes
De sleutels tot succes

Ik wil Bolletje!

Website by Smaac & The Cre8ion.Lab